Case: ”Pohjois-Euroopan uudet kuljetusmarkkinat – Perämeren satamat osana Luoteis-Venäjän yhteysverkkoa”

1. ALUEKEHITYS, 2. TULEVAISUUDEN ENNAKOINTI, 3. STRATEGIAPROSESSIT, 4. Osaamis- ja koulutustarpeiden ennakointi, 5. Koillisväylä, Arktinen meriteknologia, 6. Kaivostoiminta, 7. Logistiikka ja yhteydet, 8. Energia ja ympäristö, METODI, O. YHDYSKUNTASUUNNITTELU JA MAANKÄYTTÖ

 

Delfoi, Perämeren satamat, 2, KIDE 96457

Vuonna 1995 kirjoittaja ehdotti Pohjois-Pohjanmaan liitolle hanketta, jossa sovellettaisiin samaa konseptia kuin hankkeessa ”Itämeren alueen muuttuvat kuljetusmarkkinat – Varsinais-Suomen asema Itämeren yhteysverkossa”. Hanke johti RD Aluekehityksen ja Viatek-yhtiöiden yhteishankkeeseen, jossa mukana olivat Perämeren satamat ja maakuntien liitot. Tavoitteeksi muodostui laatia logististen kehittämishankkeiden ohjelma erityisesti pk-yritysten mahdollisuuksia painottaen. Hanke perustui laajaan asiantuntijahaastatteluun teemahaastattelun menetelmin. Keskeiset tulokset, edistettävät teemat, on esitetty mm. ao. Lapin yliopiston KIDE-lehden julkaisussa. Prosessia seuraanneena voi todeta kaikissa teemoissa olleen kehittämishankkeita ja käytännön tuloksia saatu, mm. logistiikan professuuri on perustettu Oulun yliopistoon, logistiikan maistereita on valmistunut, logistiikan palvelukeskus on synnytetty, kuljetusreitteijä on markkinoitu jne.

Myllylä, Yrjö (1996). Perämeren satamat osana Pohjois-Suomen ja Luoteis-Venäjän yhteysverkkoa. KIDE. Lapin yliopiston tiedotuslehti 7/1996, 16-18. (Ports of Northern Gulf of Bothnia on the part of Northern Finland and NW-Russias logistics network. Article in Kide 7/1996, University of Lapland.)  <Perämeren satamat, KIDE 1996>

Nyt olisikin aika uudelleen tarkastella Perämeren satamien näkökulmasta tilannetta ja huomioida mm. kaivostoiminnan uudet kehityskulut, Murmansk Hubin kehittyminen/Koillisväylän vaikutukset, Itämeren alueen tiukentuvat ympäristömääräykset yms. ja miettiä millaisia kehittämishankkeita tulisi nyt toteuttaa ja millaista yhteistyö se edellyttäisi mm. Perämeren satamilta. Menetelmänä voisi edelleen käyttää asiantuntijahaastattelumenetelmää, mutta perusteellisemmin hyödyntäen ”EU:n parasta alueellisen ennakointikäytännön” mukaista menettelytapaa. Parhaimmillaan työ voisi olla perusteellinen Perämeren satamien strategiaprosessi em. palkittuja metodisia lähtökohtia hyödyntäen tuottaen vahvalle pohjalle rakennetun yhteisen strategian, vrt. Koillis-Suomen elinkeinostrategia 2011-2015.

Alla myös muita prosessiin liittyviä tai sitä tukevia myöhemmin ilmestyneitä artikkeleita

Myllylä, Yrjö (1997). Kemi-Tornion rooli EU:n pohjoisen käytävän kehittäjänä – johtopäätöksiä. In the book: Vainio, Juhani (ed.) Kemi-Tornion rooli EU:n pohjoisen käytävän kehittäjänä. Publications from the Center for Maritime Studies, University of Turku, B 93.

Myllylä, Yrjö (1997). Kemi-Tornin rooli EU:n pohjoisen käytävän kehittäjänä – esiselvitys. Nykytilan muistio 31.2.1997. 23 p. Lapin yliopiston Muotoilu- ja yrityspalvelu, Kemin kaupunki, KTM yrityspalvelu Lapin piiri. Lapin yliopiston Muotoilu- ja yrityspalvelun julkaisu.

Myllylä, Yrjö (1997). Etelä-Kuolan elintarvikejakelukeskus – kylmätilojen rakentaminen Kantalahteen –raportti. 17 p. Lapin työvoima- ja elinkeinokeskus, NorrFrysh Ab, Veljekset Rönkä Oy, Lapin yliopisto, Muotoilu- ja yrityspalvelu, Oy Aluekehitys RD.

Myllylä, Yrjö (1998). Nelostietä markkinoille. Tie- ja Liikenne 5-6/1998, 12-17. Suomen Tieyhdistys.

Myllylä, Yrjö & Iikkanen, Pekka & Juntikka, Tuomo (1999). The Barents Euro-Arctic Corridor – The Development of Road Infrastructure from the viewpoint of Combined Transport. Present/Article IRF (International Road Federation) Regional Conference European Transport and Roads. Meeting the Challenges of the 21st century. Technical reports. 1999. 135-140.

Myllylä, Yrjö (1999). Suomi Pohjois-Eurooppaa palveleva informaatioteknologian ja logistiikan osaamiskeskus. AlueIntegraattori 5/1999. <https://rdaluekehitys.net/2013/05/30/pohjoinen-ulottuvuus-rd-julkaisuesittely-pohjois-eurooppaa-palvelevat-yritykset-suomessa-kehitettavat-klusterit-ja-niiden-kansainvalistamisen-tukipalveluiden-kehittaminen/&gt;

Myllylä, Yrjö (1999). The Northern Dimension: Finnish Companies providing services within the new Northern Europe – Finland serving Northern Europe as a Centre of information technology and logistics expertise. Article/Bulletin for EU:s SME:s Forum 1999.

Myllylä, Yrjö & Juntikka, Tuomo (1999). Centre to Improve transport links with NW Russia. Article in Report on Europe, Northern Dimension. Statistics Finland. 30-33. Vantaa 1999.

Myllylä, Yrjö (2000). Pohjois-Suomen kehittämisen strategiset painopistealueet, Lapin yliopiston tiedotuslehti KIDE 3/2000. < Kide 3, 2000246>

Ks. myös

Myllylä, Yrjö (2006). The future of the Murmansk Oblast assessed by three Delphi panels. Fennia 184:1. 53-73. <http://ojs.tsv.fi/index.php/fennia/article/view/3732/3523>

Myllylä, Yrjö (2010). Arktinen ja Itämeren kasvualue Suomen intressien polttopisteessä. 92 s. Työ- ja elinkeinominsteriö, alueiden kehittäminen, 43/2010.
<https://rdaluekehitys.net/2013/05/30/aluekehitys-rd-julkaisuesittely-arktinen-ja-itameren-kasvualue-suomen-intressien-polttopisteessa/>

Blogiartikkeli 6.10.2011 ”Pohjoisuus yhdistää suomalaiset

Jätä kommentti