Oululaisilla on moottoritieongelma, ratkaisu vaatii ymmärrystä: Kaupunkimoottoritien liikenteenvälityskyky ei nouse nopeutta nostamalla, 80 km / h on tarpeeksi


Sain kimmokkeen artikkelin tekemiseen juuri ilmestyneen YLE:n uutisen perusteella ja ajaessani viimeksi 2 vrk sitten samaista moottoritietä: ”Kolme loukkaantui vakavasti nokkakolarissa Oulun lähellä – Nokkakolari tapahtui moottoritiellä, jossa kaistojen välissä on aita.” (YLE 16.11.2014 klo 14:48, alla oleva artikkeli valmis klo 17.30, nyt lasketaan milloin muutos tulee ja montako kolaria tai ihmishenkeä otetaan. Muutos ei maksa mitään ja voidaan toteuttaa halutessa heti. Facebookissa keskustelua aiheesta on tässä linkissä.)

— väliseuranta ja artikkelin implementointi —

Ex-tieviranomainen: Vaarallisen moottoritien nopeudet heti alas (YLE 30.1.2015)

— — —

WP_017341

Oulussa moottoritiellä rytisee, vaikka oululaisten liikennejärjestelmä on muuten monin tavoin esimerkkillinen. Kuvassa Pohjantien moottoritie, joka ylittää Oulujoen. Sumu on arktinen ominaisuus ja on läsnä myös Oulun moottoritiellä ajoittain Kuvan kohta on onnettomuusaltis suuren liikennetiheyden ja ennen ja jälkeen osuuden kohdan suurten nopeusten vuoksi.  Muistan jo Oulussa asuessani 80-luvulla nähneeni tässä kohdassa viereistä kevyen liikenteen väylää kävellässäni auton sinkoutumisen vastaantulevale kaistelle loskan vuoksi. Silloin ei ollut keskikaidetta. Suurilla nopeuksilla ajettaessa keskikaidekaan ei pidä autoja välttämättä omilla ajoradoillaan.  Kuva YMy, syyskuu 2014.

Moottoritien / Pohjantien / Nelostien onnettomuuksia voi seurata ”on-line ajassa” mm. piipaa.infosta, Kalevasta tai YLE:n uutisista:

  1. http://www.piipaa.info/uutiset-oulu.php
  2. http://www.radiopooki.fi/uutiset-ja-haastattelut/kaksi-kolaria-ruuhkautti-pohjantieta-oulussa/40/2291
  3. http://yle.fi/uutiset/kahden_auton_kolari_ruuhkautti_pohjantieta/7258814
  4. http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/kolmen-auton-peltikolari-katkaisi-pohjantien-kempeleessa/653612/
  5. http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/kolmen-auton-peltikolari-katkaisi-pohjantien-kempeleessa/653612/
  6. http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/pohjantien-rekkaonnettomuus-aiheutti-ennatysruuhkat-oulussa/663161/
  7. http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/lumimyrskyn-saldo-30-autoa-ruttuun-pohjantiella-kymmenia-kolareita-muualla-oulussa/623492/

Olen vieraillut viime aikoina kotikaupungissani Oulussa ja saanut kuulla, että moottoritiellä jytisee entistä tiuhempaan. Moottoritie on usein tukossa onnettomuuksien vuoksi. Tavoitellut aikasäästöt ja moottoritien suuri liikenteenvälityskyky eivät Oulussa toteudu toivotusti. Olen  saanut vuosikymmeniä seurata keskustelua moottoritien nopeusrajoituksista Oulussa ja muusta kädenväännöstä, ainakin sivusta. Uskomukset mikä on tien tarkoitus, tieismit ja -opit törmäilevät vähintään yhtä paljon kuin autot moottoritiellä, jota on totuttu pitämään turvallisimpana tienä ajosuoritteisiin nähden. Etenkin Pohjantien moottoritiellä tällä hetkellä vallassa on perinteinen tielaitoksen oppi. Ennen kuin liikennemäärät olivat pienempiä jossa kussa mutkassa ongelma oli, että autot lensivät tieltä sillan kaiteeseen tai muuten ulos. Nyt liikennemäärien kasvettua peräänajot yms. ovat yleistyneet.

Oululaisilla on siis tällä hetkellä aitoja ongelmia moottoritiensä kanssa. Moottoritie on aikoinaan esimerkillisesti yleiskaavoitettu nykyiselle paikalleen jo 1940-luvulla Otto Iivari Meurmannin toimesta ja rakennettu 1960-luvulla ja se on hyvä ja toimiva tie. Siitä voisi olla ylpeäkin, kun on näin ennakoitu tie oikealla paikalleen ja kun se kulkee kaupungin keskellä eikä laidalla rinnakkaisteineen. Tie on pysynyt paikoillaan. Ongelmien lähtökohta on pyrkimys pitää liian suurta nopeusrajoitusta liikennetiheyksiin nähden etenkin moottoritien vilkaisliikenteisimmällä osuudella. Virallinen valtiollinen tiehallinto (nyk. Liikennevirasto ja ely-keskus, liikenne) on meillä tavoitellut aina suuria nopeuksia moottoritiellä ja pääteillä. Tienpitäjä on mieluusti tavoittelemassa uusia suuria hankkeita, jota luovuttamaton periaate, pääteiden nopeus 100 tai 120 tukee. Tätä mielellään maakuntien politiikot tukevat, saadaanhaan maakuntaan rahaa ja hankkeita ja ansio siitä myös politikoille.

On syytä mennä ja oppia tässä asiassa moottoriteiden kotimaahan USAhan tai ”Suomen Amerikkaan”, Espooseen ja erityisesti sen Länsiväylälle. Länsiväylä toimii ja välittää liikennettä sujuvasti ilman oululaisten kaipaamia jatkuvia liikenneonnettomuuksia erittäin suurilla liikennetiheyksillä. Töihin ehtii autolla Helsinkiinkin, 80 km / h, nopeuksien väliaikainen putoaminen esim. Kehä I kohdalla ei haittaa, kokonaisuutena matka sujuu yllättävän hyvin, vaikka tie on täynnä autoja (myös joukkoliikenne).  Oululaiset esittävät – siis jotkut muut kuin minä sieltä kotoisin oleva – ratkaisuksi käytännössä hulluja asioita, kuten rinnakkaistien rakentamista alituisten onnettomuuksien johdosta tai lisäkaistoja. Kenellä siihen on varaa? Lisäkaistat liikennetiheydeltään suurimpaan kohtaan voitaneen hyväksyä, jos ensin pudotetaan nopeudet välityskyvyn ja liikenneturvallisuuden kannalta oikealle tasolle – ei vain teoriassa, vaan myös käytännössä. Tien yksinkertainen rakenne muuttuu samalla monimutkaisemmaksi. Teitä on jo Suomessa tarpeeksi kansankunnan kukkaroa ja tarpeita ajatellen, olisi alettava purkaa jo jostakin päästä. Oulussa Oulujoen ylitys pitää hoitaa hallitusti, mutta siinä nopeuksien kasvattaminen ei lisää mahdollisuuksia.  Ilmaiseksi voisi päästä onnettomuuksista eroon ja töihin ajoissa neuvolla numero 1:

RATKAISU AJATTELUSSA JA ÄLYSSÄ – EIKÄ MAKSA JUURI MITÄÄN !

Tässä oululaisille kustannuksia, peltiä ja ihmishenkiä säästävä  erittäin tuottava ohje asiantuntijoilta välitettynä ilmaiseksi (tilatkaa kuitenkin joskus jotakin, että tullaan toimeen):

  1. Alennatte nopeuden kaupunkimoottoritielle sopivalle tasolle, esim 80 km/h. Tien välityskyky nousee ja onnettomuuksien määrä minimioituu. Matka töihin tai kotiin nopeutuu nykyisestä. Peltipoliisit valvomaan nopeusrajoituksia.
  2. Vaihtoehtoisesti lisätkää älyä liikenteessä niin, että nopeudet vaihtelevat liikennemäärien mukaan, esim. sitten vaikka 70-100 km/ h (tasainen nopeus myös muuhun liikenneverkkon nähden parempi).
     Nopeusrajoitusten noudattaminen moottoritielläkin vaatii seurannan!
WP_017608

Ratkaisu on ajattelussa tai ajattelussa ja uudessa teknologiassa. Ensimmäinen vaihtoehto ei maksa mitään! Toinen vaihtoehto maksaa, mutta ei paljoa verrattuna uusien teiden tekemiseen. Peltipoliisit valvomaan moottoritiellä optimoitua noin 80 km / h ajovauhtia.  Kuva Oulusta moottoritien eritasoristeyksen päältä. Kuva YMy, syyskuu 2014.

On epä-älykästä hakea tuollaista jatkuvaa kolarointia vuodesta toiseen ajattelemattomuudella tai järjettömillä uskomuksilla. Tarvitaan älyä liikenteeseen. Äly ei ole vain tietotekniikkaa vaan laajempaa järjen käyttöä. Merkille pantavaa tosin on, että peltipoliiseja ei moottoritiellä näy, vaikka niihin teknologia antaisia mahdollisuuksia.  Sen sijaan  moottoritien jälkeisillä osuuksilla niitä näkyy.

Kun nyt yliopiston liikennetekniikan yksikkö lakkautettiin vuonna 1996,  perusteena painopisteen siirtämiseen osaamiseen Oulun yliopistossa eli  ICT:hen, niin tässä 2. vaihtoehdossa joudutaan turvautumaan konsultteihin tai muihin yliopistoihin matemaattisten liikenteenohjausmallien ja älysovellusten käyttöönottamiseksi. (Sama analogia myös kaivosten ympäristöongelmien ratkaisuun, johon liittyvä osaamista menetettiin rakennustekniikan yksikön lakkauttamisen vuoksi.)

Vahvalla rintaäänellä asiantuntemusta oululaisille tässä asiassa välittäen.  Nelostie on vaatinut paljon uhreja, minäkin olin hautaamassa yhtä nuoruudessani. Miksi niitä tieten tahtoen hakea lisää – eikö liikenneturvallisuuden hakeminen ole vastuullisinta politiikkaa ja kun se ei lisäksi tässä maksa mitään – pelkkä nopeuden pudotus pelastaa tilanteen? Nyt eletään kuin aikoinaan vahvan markan politiikkaa, joku vannoo jonkun opin nimeen, kunnes kaikki romahtaa. Nyt laput 80:een, peltipoliisit töihin ja miettimään sitten älyohjausta ja lisäkaistoja tarvittaessa. Lasken  oululaisten todellisen älykkyysosamäärän sillä, että montako viikkoa tästä kirjoituksesta nopeuksien tasapainottamiseen muu liikenneympäristö huomioiden Pohjantiellä  menee.

Teknologiakaupunki Oulu tunnetaan esimerkillisestä yritysten, kunnan ja yliopiston yhteistyössä teknologian alalla, jonka seuruksena syntyi pörssiyhtiö Technopolis. Nyt pitäisi viisautta saada moottoritien käyttöoppiin. Mm. vuonna 1996 ICT:n hyväksi lakkautetun yliopiston liikennetekniikan yksikön vuoksi, parhaimmat neuvot voi saada alan konsulteilta. Kuva YMy, syyskuu 2014

Moottotien / Pohjantien onnettomuuksien seurantaa lyhyeltä aikaväliltä:

  1. http://www.piipaa.info/uutiset-oulu.php
  2. http://www.radiopooki.fi/uutiset-ja-haastattelut/kaksi-kolaria-ruuhkautti-pohjantieta-oulussa/40/2291
  3. http://yle.fi/uutiset/kahden_auton_kolari_ruuhkautti_pohjantieta/7258814
  4. http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/kolmen-auton-peltikolari-katkaisi-pohjantien-kempeleessa/653612/
  5. http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/kolmen-auton-peltikolari-katkaisi-pohjantien-kempeleessa/653612/
  6. http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/pohjantien-rekkaonnettomuus-aiheutti-ennatysruuhkat-oulussa/663161/
  7. http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/lumimyrskyn-saldo-30-autoa-ruttuun-pohjantiella-kymmenia-kolareita-muualla-oulussa/623492/

RD Aluekehitys Oy:n tukeman Liikennementorin sivuston suosituimmat artikkelit tätä blogiartikkelia kirjoitettaessa.

Ks. myös  seuraavat:

Lisättyjä artikkeleita 2.2.2015

30.3.2016

Kategoria(t): 7. Logistiikka ja yhteydet, 8. Energia ja ympäristö, O. YHDYSKUNTASUUNNITTELU JA MAANKÄYTTÖ Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

5 vastausta artikkeliin: Oululaisilla on moottoritieongelma, ratkaisu vaatii ymmärrystä: Kaupunkimoottoritien liikenteenvälityskyky ei nouse nopeutta nostamalla, 80 km / h on tarpeeksi

  1. Pate Lukkari sanoo:

    Ei se nopeusrajotuksen laskeminen mitään auta, jo nyt Pohjantien pullonkaulassa Oulujoen silloilla on vaihtuva nopeusrajoitus, joka ruuhka-aikaan lasketaan 80km/h, joskus 60km/h.

    Ei auta, koska Kuusamontien liittymä on auttamattoman vanhanaikainen. Rampeista kulkee hyvin runsaasti raskasta liikennettä, rampit tekevät todella jyrkän mutkan ennen motarille liittymistä, kiihdytyskaistojen suora osuus jossa rekkaa voi kiihdyttää on alle 150m pitkä, ja sekin on kumpaankin suuntaan ylämäkeä. Tästä johtuen kuorma päällä raskaan kaluston liittymisnopeudet ovat luokkaa 40-50km/h. Liityppä siinäkin kaksi kertaa nopeammin kulkevaan liikennevirtaan sujuvasti 25-metrisellä yhdistelmällä.

    Toinen ongelmia tuottava asia on se, että Raksilan ja Kuusamontien rampit ovat aivan liian lähekkäin. Raksilasta Kuusamontielle suuntautuvaa työmatkaliikennettä on taas aivan liikaa liittymien vetokykyyn nähden. Kesäaikanakin klo 7-8 ja 15-17 Oulujoen silloilla nopeudet laskevat välillä 50km/h tasolle, talvella vielä alemmas

  2. yrjomyllyla sanoo:

    Kiitos kommentistanne! Toisaalta voisi kysyä, että auttaisiko nopeusrajoituksen nosto, jos nykyisillä liikennemäärillä tie ei pysty välittämään ruuhka-aikoina kommenttisi perusteella kuin 50 km / h? Ajelin viime viikolla muutamaan kertaan Pohjantietä Oulujoen yli ja yhden kerran ruuhka-aikaan Kemistä päin Kainuuntien/Raksilan liittymään. Ei siinä auttanut muuta kuin ajaa hiljempaa tuo liikennetiheydeltään kuormitettu väli. Pieni pätkä hiljempaa, mihin sitä nyt niin kova kiire, kun se vain hidastaa tässä kohtaa… Jos kaikki malttaisivat ajaa hiljaa, edes nopeusrajoitusten mukaan, liikennehän sujuisi ilman kolareita?

    Raskaalla kalustolla varmaan kiihdyttäminen on vaikeaa kuvaamistasi syistä, mutta toisaalta juuri siinäkin mielestäni maltillisemmat nopeudet tuolla Kuusamontie-Raksilan liittymän välillä auttavat liikenteen sekaan pääsemistä – eli eihän sitäkään ongelmaa nopeuksien nosto ainakaan helpota.
    __
    Samalla muuten viime perjantaina tuolla tiellä hämmästelin leveäkaistaista moottoritietä siellä Oulun pohjoispuolella Iin ja Haukiputaan välissä ja tekee tässä mieli sitä kommentoida muun kommentoinnin ohessa. Se on melkoinen surmanloukku, joka pitäisi välittömästi lopettaa, muuttaa joko normaaliksi moottoriliikennetieksi, jossa on pientareet (mikä on nopein ratkaisu) tai keskikaiteelliseksi 3-kaistan systeemiksi, jos ohi pitää päästä. Nythän tämä yksiajoratainen kahden kaistan moottoriliikennetie on muuttunut kahdella kaistalla käytännössä 4-kaistaiseksi!! jatkuvan ohittamisen tiesysteemiksi, mikä ei ole sen tarkoitus. Luultavasti tien nykymallia kannattavat tieviranomaiset perusteena osoittaa onnettomuuksilla lisämäärärahat nelostielle tässä kohtaa (tämä on paradoksaalista, koska moottoriliikennetie- ja etenkin moottoritien pitäisi olla turvallisin tietyyppi). Tieviranomaisten lisäksi, ehkä maakuntapoliitikkojen kanssa, nykyistä mallia voi kannattaa ne, joiden mielestä on pakko päästä toisten ohi. Mutta rumaa jälkeä ja kaiketi ruumiitakin tulee lyhyen ajan sisällä tässä kohtaa, kun luodaan edellytykset kyseenalaisilla eli rahojen saamiseksi maakuntaan -perusteilla kovassa vauhdissa nokkakolareille. Kait tässä pitäisi olla ihmishengistä vastuu niillä, jotka voivat asiaan vaikuttaa? Rahasta ei siis tässäkään ole ihmisten hengen pelastaminen ensisijaisesti kiinni (paitsi tieviranomaisilta maakuntapolitiikoilta kysyttäessä), jos tavoitteeksi asetetaan liikenteen turvallinen välittäminen rahojen maakuntaan saamisen sijaan.

    Viikko sitten Oulussa kävi USA:n Minnesotan tievaltion edustaja verkostoni vieraana siellä. Kuulemani mukaan hän aloitti loppulausunnon antamisen oululaisesta tiesysteemistä ja vertailusta heidän systeemiinsä: ”Teillä on paremmat moottoritiet kuin meillä.” Hän ei ajanut moottoritien pohjoisosan moottoriliikennetie- eli tässä tapauksessa surmanloukkuosuutta, mutta tätä ruuhkaisinta Oulujoen ylitysosuutta, joka siis on teknisesti hyvä ja toimiva, kun ymmärtää, että nopeuden nostolla sen välityskyky ei suuren liikennetiheyden vuoksi parane. Ja toimisihan tuo surmanloukkuosuuskin paremmin, kun leveäkaistaisuudesta luovuttaisiin (eikä maksaisi käytännössä mitään).

    • Pate Lukkari sanoo:

      Totta. Ei nopeusrajoitusten nosto kyllä mitään autakaan, mutta ei laskemisellakaan merkittävää hyötyä saataisi, kun liikenteen nopeutta ei enää juuri voi hidastaakaan. Raskaan liikenteen ongelmia saataisiin helpotettua verrattaen helposti jo Kuusamontieltä tulevien ramppien kiihdytyskaistoja pidentämällä, se vaatisi vain pientareen leventämistä n. metrin verran yhteensä n. 200m matkalla, joka ei mikään erityisen kallis urakka ole.
      Suurimpia ongelmiahan tuossa Raksila-Laanila välillä aiheuttaa se, etteivät Kainuuntien ja Kuusamontien liittymät vedä enää tarpeeksi hyvin. Ruuhka-aikoina liikennevaloissa seisovan autojonon häntä seisoo jo moottoritiellä asti. Ongelma on pahempi iltapäiväruuhkassa kuin aamulla. Periaatteessa liikennevalojen ajoituksen muuttaminen ruuhka-aikoina saattaisi jo helpottaa, mutta kieltämättä pidemmällä aikavälillä tuokaan ratkaisu ei ole erityisen tehokas. Jos ja kun liikennemäärät kasvavat jatkossakin nykyistä tahtia, kaistalisäys on vain jossain vaiheessa pakko tehdä.

      Leveäkaistatie taas on aivan oma lukunsa. Teoriassa tie toimii aivan hyvin, mutta käytäntö on aivan toista. Suuri osa kulkijoista ei hallitse leveäkaistatien pelisääntöjä, minkä vuoksi tiellä näkee jatkuvasti vaaratilanteita. Tuokin osuus on katoamassa, kun moottoritietä jatketaan Haukiputaalle asti ja Iihin asti tie muutetaan keskikaidetieksi. Kunhan vain rahaa saataisiin.

      Olisipa vain joskus 70-80-luvun nousukaudella tajuttu tehdä koko Kemi-Oulu väli moottoritieksi, pohjoisen liikenne toimisi jo huomattavasti paremmin. Nykyaikana siihen ei taida rahaa löytyä

  3. yrjomyllyla sanoo:

    Tuo ajatuksesi kiihdytyskaistajojen pidentämisestä ja liikennevalojen rytmittämisestä kuulostaa hyvältä ajatukselta, mutta jätän tarkemman arvioinnin siitä liikennetekniikan asiantuntijoiden tehtäväksi. Kyllä tuossa Raksilan ja Kuusamontien välillä liikennemäärät on sitä luokkaa, että sillä perusteella hyvinkin ilmeisesti myös 3. kaista väliin olisi perusteltua ja tiettävästi siihen on teknisesti varauduttu mm. Oulujoen siltojen osalta. On kuitenkin huomioitava, että 3. kaista tekee systeemistä vähän monimutkaisemman ja senkin toimimisen edellytykset on, että osataan ajaa maltillisilla nopeuksilla. Ruuhka aika on lyhyt aika, enkä pitäisi aivan vaarallisena, että silloin liikenne hidastuu. Tässä viittaan esim. mielestäni ajokulttuuriltaan toimivaan ja todennäköisesti samanlaisia liikennemääriä välittävään Länsiväylään, jossa pieni hidastuminen tapahtuu usein Kehä I kohdalla, mutta muuten 70-80 nopeutta saa ajella aika lailla. Liikenne sujuu tasaisesti eikä ole ryhmiä, jotka pyrkivät ajamaan muita nopeammin.

    • Pate Lukkari sanoo:

      Joo Oulujoen siltojen leveys riittää tälläkin hetkellä 3+3 kaistaiselle tielle, mutta kevyen liikenteen väylille pitäisi rakentaa uusi silta, mikä tekee projektista yllättävänkin kalliin. Itseasiassa Raksila-Laanila välille mahtuu viisi alikulkua eli yhteensä kymmenen siltaa, joten lisäkaistojen rakentamiseen ei ymmärrettävästi löydy rahaa ihan helpolla.
      Pari vuotta takaperin eräs kunnallispoliitikko ehdotti ratkaisuksi Raksilan ramppien muuttamista pelkästään bussien ja hälytysajoneuvojen käyttöön. Tuokaan ratkaisu saattaisi itseasiassa ollakin toimiva, ja hintaakaan ei tulisi kuin muutaman liikennemerkin verran. Tällöin Kuusamon suunnasta keskustan pohjoisosiin menevä liikenne siirtyisi Raksilasta Rautatiesillalle tai Merikosken silloille ja eteläosiin suuntauva liikenne Kajaanintielle, sekä Kontinkankaalle menevä liikenne Erkkolansillalle. Tällä tapaa saataisiin Raksilan liikennevirta hajotettua kolmelle eri tielle, mikä poistaisi liikennevirtojen sekoittumisongelman Oulujoen silloilla sekä sujuvoittaisi Kuusamontien alkua. Samalla Raksilasta keskustaan kulkeva liikennevirta vähenisi, jolloin keskustan pullonkaulana oleva Pohjoinen alikulku hiljentyisi hieman, minkä avulla Tulliväylältä keskustaan kulkevalle liikenteelle voitaisiin ohjelmoida pidemmät vihreät, mikä taas kompensoisi rautatiesillan lisääntynyttä liikennemäärää.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s